Innhold spiller hovedrollen i en digital verden

I den digitale verden spiller innhold som tekst, bilde, lyd eller video en avgjørende rolle for å skape interaksjon og bygge relasjoner med ulike brukergrupper.

Nettbedrift

Twenty Twenty-Four, a WordPress block based theme

Forskjellige typer innhold leder brukergruppen gjennom de ulike fasene i den digitale kundereisen.

I en bedrift som kun driver digitalt, er det ingen fysiske personer som presenterer bedriften og merkevaren. Der må innholdet gjøre hele jobben. Nettbedriftens innhold må overbevise det digitale publikummet og nettstedbrukerne om at deres merkevare løser brukernes problem.

Nettbedriftseiers mål er at nettstedbrukerne skal gjennomføre en lønnsom handling. Som å oppgi en e-postadresse, dele merkevarens innhold på sosiale medier eller gjennomføre et kjøp. Innholdet skal også ta vare på brukergruppen slik at de kommer tilbake til nettstedet og gjør flere lønnsomme handlinger.

Innholdsskaper

Twenty Twenty-Four, a WordPress block based theme

Innholdsskapere benytter forskjellig typer innhold for å fange oppmerksomheten til et bestemt nettpublikum.

Som innholdsskaper er målet å kontinuerlig lage verdifullt og nyttig innhold for brukergruppen, virksomheten og søkemotoren (SEO).

Ved hjelp av innholdstyper som tekst, bilde, grafikk, animasjon, lyd eller video, ønsker innholdsskapere å fange oppmerksomheten til et bestemt publikum. Ved å informere, inspirere eller underholde, er målet å skape interaksjon og bygge relasjoner med målgruppen.

Dette innebærer at å skrive innlegg, artikler og nyhetsbrev for nett, blogg og sosiale medier. Og optimalisere innholdet for søkemotorer slik at det blir synlig og mulig å finne for de brukergruppene man ønsker å nå.

I tillegg betyr det å gi innholdet et visuelt løft gjennom bildebehandling, vektorgrafikk og videoredigering. Og skape forskjellig multimediainnhold som PowerPoint-presentasjoner, infografikk, animasjoner mm.