UI/UX
Det er ikke nok at personer finner frem til nettstedet ditt. De må også oppleve nettstedet som tillitvekkende med et tiltalende og profesjonelt design. Med sider som laster raskt, og har sikkerhetssertifikat på plass så det oppleves trygt å være på besøk.
Nyttig innhold
For deg som nettstedeier er det ønskelig at de besøkende tilbringer mest mulig tid på nettstedet, samhandler med innholdet ditt og kommer tilbake. Det betyr jevnlig påfyll av innhold din målgruppe opplever som nyttig. Enten det dreier seg om å løse et problem, inspirere, underholde eller undervise.
Forstå brukerbehov

For å lage innhold som virkelig engasjerer og utløser en brukerhandling, må du forstå målgruppen din. Hvem er de? Hva er deres behov, ønsker og utfordringer? Ved å samle inn data om brukerne dine, kan du skreddersy innholdet ditt for å møte deres spesifikke behov. Slik at du kan lage relevant og engasjerende innhold.
Brukerdata
Nedenfor finner du noen metoder for innsamling av brukerdata for et nettsted:
- Identifiser målgruppen: Lag deg en profil av din ideelle kunde – såkalt personas. Hva er deres demografi, interesser og utfordringer?
- Brukerundersøkelser: Bruk spørreundersøkelser, intervjuer eller fokusgrupper for å få direkte tilbakemeldinger fra brukerne dine. Verktøy som SurveyMonkey, GoogleForms og FluentForms kan være til stor hjelp.
- A/B-test: Test ulike versjoner av nettsiden din for å se hvilken som fungerer best. For eksempel kan du teste to forskjellige overskrifter eller to forskjellige knapper for å se hvilken som gir best konverteringsrate.
Analyseverktøy
For å forstå hvordan besøkende bruker nettstedet ditt, er det viktig å analysere brukerdata. Verktøy som Google Search Console og Bing Webmaster Tools gir deg innsikt i hvor trafikken kommer fra, hvilke søkeord som brukes for å finne nettstedet ditt og hvilke sider som er mest populære. Verktøy som Google Analytics og Matomo gir deg enda mer detaljert informasjon om brukeratferden på nettstedet ditt som hvor lenge besøkende blir på nettsiden, hvilke sider de besøker, og hvor de forlater nettstedet.