Bedriftsnettsted, portfolio eller blogg
Enten du driver en bedrift, deler kunnskap eller bygger en personlig merkevare, kan du ha stor nytte av et nettsted. Det er viktig å være klar over hvorfor du ønsker et nettsted, og at du tar deg tid til litt planlegging før du setter i gang byggeprosessen. Og når nettstedet er klart, skal det drives videre og kanskje vokse.
Hvorfor ha et nettsted?
I en digital verden søker folk informasjon, tjenester og produkter på nett. Et eget nettsted gir deg troverdighet, synlighet og en plattform for å samhandle med besøkende – døgnet rundt. Enten du driver en bedrift, deler kunnskap eller bygger en personlig merkevare, kan du ha stor nytte av et nettsted:
- Bedrifter – Tiltrekke kunder, selge produkter og bygge merkevare.
- Frilansere og eksperter – Vise frem tjenester og ferdigheter.
- Organisasjoner – Øke bevissthet, tiltrekke givere og dele sitt oppdrag.
- Bloggere og innholdsskapere – Bygge et publikum og tjene penger på innhold.
- Enkeltpersoner – Skape en personlig merkevare, dele en CV eller dokumentere hobbyer.
Planlegging
Før du starter på selve byggeprosessen, bør du ha avklart hvorfor du ønsker et nettsted, hva du vil oppnå, hvilken plattform du skal bruke samt design og layout for nettsidene.
Les mer her: Planlegging
Bygge nettsider
Deretter er det tid for å ta i bruk plattformen du har valgt og starte på selve byggingen. Designet og layouten du forberedte i planleggingsfasen skal implementeres. Det innebærer å sette opp side- og nettstedstruktur, tilpasse farger og fonter og lage intuitiv navigasjon.
Les mer her: Bygge
Lansering
Etter at du har bygget og testet nettstedet ditt, er det tid for å lansering. Sjekk at alt er klart før den offisielle lanseringen. Dette kan inkludere å sjekke at alle lenker fungerer, at innholdet er korrekt, og at nettstedet ser bra ut på ulike enheter.
Les mer her: Lansering