Utvikle egen merkevare

Når en besøkende kommer til nettstedet ditt, har du bare noen få sekunder på deg til å gi et godt førsteinntrykk. I de sekundene har det visuelle designet ditt en viktig rolle: Hvilken følelesemessing oppfattelse skaper fargevalg, typografi og bilder sammen med layouten? Stemmer de besøkendes oppfattelse overens med den visuelle identiteten du ønsker å oppnå for din merkevare?
Funksjonelt og visuelt
Det visuelle designet kalles gjerne brukergrensesnitt (UI), og er en viktig del av den totale brukeropplevelsen (UX) for et nettsted. Et estetisk tiltalende og intuitivt grensesnitt bidrar til en positiv brukeropplevelse.
Bygge hus analogi
Tenk deg at du skal bygge et hus. Brukergrensesnittet (UI) tilsvarer husets fasade, dører, vinduer og interiør. Det du ser og samhandler med direkte. Det skal være estetisk tiltalende, funksjonelt og enkelt å bruke. Brukererfaring (UX) tilsvarer totalopplevelsen av å bo i huset – fra du åpner døren til du forlater huset. Er det komfortabelt, funksjonelt og innbydende?
Enkelt og intuitivt
Dersom du ønsker at besøkende skal bli på nettstedet ditt og komme tilbake, må det være enkelt og intuitivt å navigere seg rundt. Tenk deg at du skal finne en bok i et bibliotek. Hvis hyllene er rotete og det ikke er noe skilt, vil du raskt bli frustrert. Det samme gjelder for nettsider. En god brukeropplevelse handler om å gjøre det enkelt å finne det de søker. Med klar og tydelig menystruktur, søkefunksjon og godt organiserte sider.
Konsistent
Det er også viktig at knapper med samme utseende oppfører seg likt på hele nettstedet. Og at fontene er de samme.
Tilgjengelig for alle
God brukeropplevelse innebærer også at nettstedet er tilgjengelig for alle, uavhengig av funksjonsnedsettelse. Her er viktige designelementer tydelige fonter, god kontrast og alternative tekster på bilder .