Om bloggen

Nytt og nyttig for innholdsskapere

På bloggen Nettdesigneren deler jeg tips og triks om digitalt innhold, nettsteder og nettbedrifter, med fokus på innholdsskapere, nettstedeiere og digitale entreprenører.

Jeg følger også med på nye trender og kommunikasjonsteknologier som kan påvirke nettbedrifter fremover.

Hvordan Nettdesigneren-bloggen ble til

Webdesigner-drømmen

Drømmen om å bli webdesigner startet rundt millenniumskiftet. Jeg kompletterte derfor utdanningen «Master of Business and Marketing» med webdesign, webutvikling og informasjonsdesign for web.

Målet mitt var å skape noe eget på nettet, og da måtte jeg ha et domenenavn. Men «web design»-variantene var for lengst opptatt. Så etter litt fundering fant jeg ut at det norske ordet nettdesigneren ble oversatt til “the web designer” på engelsk. Og et domene som kunne fungere både på norsk og engelsk syntes jeg var en god idé. Så i 2004 kjøpte jeg domenet Nettdesigneren.no.

I starten brukte jeg det som min lille lekeplass for å videreutvikle HTML og CSS-ferdighetene mine. Samtidig ønsket jeg å ha et nettsted jeg kunne vise til – inntil jeg fant ut hva jeg ville skape.

Rundt millenniumskiftet utvidet jeg utdanningen min innen Master of Business and Marketing med fag som webdesign, webutvikling og "Information Design for the Web".
Jeg  jobbet som webredaktør og webmaster i hele 19 år.

Endret retning

Men jeg var ikke helt heldig med tidspunktet. Da dot.com-boblen sprakk, ble det færre muligheter for ferske webdesignere uten erfaring fra etablerte byråer. Jeg endret derfor retning, og jobbet som in-house webredaktør og webmaster i hele 19 år.

I løpet av disse årene fikk jeg opparbeidet en innholdsrik kompetanse. Jeg laget blant annet mye forskjellig tekst- og visuelt innhold både for offline og online medier. Og ble god på å administrere innhold og drifte ulike plattformer. Dessuten skapte og holdt jeg mange internkurs, og fikk verdifull erfaring innen kommunikasjon og markedskommunikasjon.

Disse årene formet ikke bare min faglige kompetanse, men også min forståelse av hvordan digitalt innhold kan brukes strategisk for å nå ut til ulike målgrupper. Det la grunnlaget for mye av det jeg deler på Nettdesigneren i dag – innsikt som er praktisk, anvendelig og bygger på min egen erfaring.

Forvandlet til blogg

Hverdagen var fullpakket. Som småbarnsmor og amatørmusiker var tiden begrenset, og drømmen om å videreutvikle HTML- og CSS-ferdighetene ble satt på pause. Og Nettdesigneren-domenet ble liggende brakk. Men jeg klarte ikke å kvitte meg med det, navnet føltes litt for verdifullt.

Og nå, mange erfaringer senere, vet jeg endelig hva domenet skal brukes til. Nettdesigneren har funnet sin plass og forvandles til en blogg dedikert til å dele tips og innsikt om temaene digitalt innhold, nettsted og nettbedrift.

Med disse hovedtemaene synes jeg Nettdesigneren er et passende navn for bloggen. Eller hva sier du?

Hverdagen var fullpakket. Som småbarnsmor og amatørmusiker var tiden begrenset, og drømmen om å videreutvikle HTML- og CSS-ferdighetene ble satt på pause.

Jeg har valgt å bygge Nettdesigneren-bloggen på WordPress CMS. Fordi jeg ønsker full kontroll over eget nettsted og domene. Med en fleksibel løsning jeg enkelt kan bygge videre på og skreddersy til bloggen.

ND 1200x630 TT Five2

Bloggplattform

WordPress CMS (Content Management System) er en gratis plattform, basert på åpen kildekode. Opprinnelig var den målrettet for nettsteder som skulle håndtere mye innhold som nyheter eller blogginnlegg. Mens dagens versjon også håndterer bedrifts-, portefølje- og e-handelnettsteder.

I likhet med mer enn 40% av verdens nettsteder, bruker jeg WordPress CMS for å bygge og administrere mine nettsteder. Til Nettdesigneren-bloggen bruker jeg det siste standard WordPress blokktemaet «Twenty Twenty-Five». Foruten å lage design fra bunnen av, tilpasser jeg temaets mønstre og nettsidedesign som: innlegg, landingssider, bannere og blokker som trigger en handling (CTA). Ved hjelp av funksjonsblokken løkke for spørring (query loops) og filtre, målretter jeg hvilke innlegg som vises på de enkelte nettsidene.

Ved å drifte WordPress selv på et webhotell under mitt eget domene, får jeg full kontroll over design, funksjonalitet og innhold. Og ved å bruke et av WordPress’ standard blokktemaer, har jeg verken behov for tredjeparts nettsidebygger eller kode.

Nettsted vs blogg

innhold ikoner SQ blogg
Les mer om nettsted.

På et nettsted er flere nettsider lenket sammen under samme domenenavn. Nettstedet er gjerne det digitale ansiktet utad for bedrifter, nettbutikker, organisasjoner eller enkeltpersoner. Hvor de presenterer seg selv, merkevaren og hva de har å tilby.

En blogg kan også ha nettsider, men den viktigste funksjonen er regelmessig publisering av nye innlegg eller artikler. Det kan bli mye innhold å holde oppdatert og administrere. Så en blogg har gjerne behov for en CMS-løsning som WordPress.

Om forfatteren

Jeg heter Kristina Lausund, og har jobbet med digitalt innhold og nettsider i mer enn 20 år. Etter 19 år som in-house webredaktør og webmaster, jobber jeg nå som digital soloprenør og frilanser.

Mitt fokus som innholdsdesigner og innholdskaper, er å skape gode brukeropplevelser og nyttig innhold.

Les mer på lausund.no.

Kristina Lausund, Innholdsdesigner & Innholdsskaper