Nytt og nyttig for innholdsskapere
På bloggen Nettdesigneren deler jeg tips og triks om digitalt innhold, nettsteder og nettbedrifter, med fokus på innholdsskapere, nettstedeiere og digitale entreprenører. Jeg følger også med på nye trender og kommunikasjonsteknologier som kan påvirke nettbedrifter fremover.
Hvordan Nettdesigneren-bloggen ble til
Webdesigner-drømmen
Drømmen om å bli webdesigner startet rundt millenniumskiftet. Jeg kompletterte derfor utdanningen «Master of Business and Marketing» med webdesign, webutvikling og informasjonsdesign for web.
Målet mitt var å skape noe eget på nettet, og da måtte jeg ha et domenenavn. Men «web design»-variantene var for lengst opptatt. Etter litt fundering fant jeg ut at det norske ordet nettdesigneren ble oversatt til “the web designer” på engelsk. Et domene som kunne fungere både på norsk og engelsk syntes jeg var en god idé. Så i 2004 kjøpte jeg domenet Nettdesigneren.
I starten brukte jeg det som min lille lekeplass for å videreutvikle HTML og CSS ferdighetene mine. Samtidig ønsket jeg å ha et nettsted jeg kunne vise til – inntil jeg fant ut hva jeg ville skape.
Endret retning
Men jeg var ikke helt heldig med tidspunktet. Da dot.com-boblen sprakk, ble det færre muligheter for ferske webdesignere uten erfaring fra etablerte byråer. Jeg endret derfor retning, og jobbet som in-house webredaktør og webmaster i hele 19 år.
I løpet av disse årene fikk jeg opparbeidet en innholdsrik kompetanse. Jeg laget blant annet mye forskjellig tekst- og visuelt innhold både for offline og online medier. Og ble god på å administrere innhold og drifte ulike plattformer. Dessuten skapte og holdt jeg mange internkurs, og fikk verdifull erfaring innen kommunikasjon og markedskommunikasjon.
Disse årene formet ikke bare min faglige kompetanse, men også min forståelse av hvordan digitalt innhold kan brukes strategisk for å nå ut til ulike målgrupper. Det la grunnlaget for mye av det jeg deler på Nettdesigneren i dag – innsikt som er praktisk, anvendelig og bygger på min egen erfaring.
Nettdesigneren ble en blogg
Hverdagen var fullpakket. Som småbarnsmor og amatørmusiker var tiden begrenset, og drømmen om å videreutvikle HTML- og CSS-ferdighetene ble satt på pause. Nettdesigneren-domenet ble liggende brakk, men jeg klarte ikke å kvitte meg med det. Navnet føltes litt for verdifullt til å gi slipp på det.
Og nå, etter mange års erfaring og videreutvikling, vet jeg endelig hva domenet skal brukes til. Nettdesigneren har funnet sin plass som en blogg dedikert til å dele tips og innsikt om digitalt innhold, nettsteder og nettbedrifter. Et passende navn, eller hva sier du?
Bloggplattform
Jeg bygger og administrerer Nettdesigneren-bloggen med WordPress og blokktemaet «Twenty Twenty-Five». Uten bruk av tredjeparts nettsidebygger.
Foruten å lage design fra bunnen av, tilpasser jeg temaets mønstre og nettsidedesign som: innlegg, landingssider, bannere og blokker som trigger en handling (CTA).
Nettsted vs blogg
På et nettsted er flere nettsider lenket sammen under samme domenenavn. Nettstedet er gjerne det digitale ansiktet utad for bedrifter, nettbutikker, organisasjoner eller enkeltpersoner. Hvor de presenterer seg selv, merkevaren og hva de har å tilby.
En blogg kan også ha nettsider, men den viktigste funksjonen er regelmessig publisering av nye innlegg eller artikler. Det kan bli mye innhold å holde oppdatert og administrere. Så en blogg har behov for et CMS (innholdsstyringssystem) som WordPress.
Om forfatteren
Jeg heter Kristina Lausund, og har jobbet med digitalt innhold og nettsider i mer enn 20 år. Etter 19 år som in-house webredaktør og webmaster, jobber jeg nå som digital soloprenør og frilanser. Mitt fokus som innholdsdesigner og innholdskaper, er å skape gode brukeropplevelser og nyttig innhold.
Les mer på lausund.no.