Innhold

Innhold spiller hovedrollen

I den digitale verden er det innhold som spiller hovedrollen. Tidligere kommuniserte vi primært gjennom ansikt-til-ansikt samtaler og trykte medier. Men nå blir tekst, bilde, lyd og video på ulike digitale medier stadig mer dominerende. Og det er innhold i form av en bloggartikkel, en reklamefilm eller et sosialt medie-innlegg som fanger oppmerksomhet og skaper engasjement.

I den digitale verden kommuniserer vi gjennom tekst, bilder, video og lyd. For å selge et produkt, dele kunnskap eller bygge en personlig merkevare, er kvalitetsinnhold nøkkelen til å nå ønsket målgruppe.

Kommunikasjon

Kommunikasjon

Skriftlig – varig og bred rekkevidde

Skriftspråket brukes til å formidle informasjon, tanker eller ideer til en eller flere mottakere. Skriftlig kommunikasjon har bred rekkevidde og er varig, rediger- og dokumenterbar. Den kan foregå i tradisjonelle medier som aviser, brev og bøker. Eller i digitale medier som e-post, nettside, blogg eller sosiale medier.

Audiovisuelt – bilde, lyd og video

Visuelle elementer som bilder, symboler og grafikk kommuniserer også. Og brukes ofte i kombinasjon med skriftspråket. I en digital verden kan vi i tillegg bruke lyd og bevegelige bilder. Podkast og lydbøker har blitt populære medier mange lytter til både på bil- og joggeturer. Og mange innholdskapere har funnet video som et egnet medie til digital historiefortelling, og for å bygge personlig relasjon med et nettpublikum.

Multimedia – flere innholdstyper

Ved å kombinere tekst, bilde, lyd og video på ulike måter, har multimedia revolusjonert hvordan vi kommuniserer. E-bøker, presentasjoner og interaktive nettsider er bare noen eksempler på hvordan vi bruker flere medier samtidig for å skape engasjerende og informative opplevelser. Et nøkkelelement i dagens multimedia er interaktivitet som gjør det mulig for brukere å samhandle med innholdet

Ny teknologi – nye medier

Den raske utviklingen innen teknologi fører stadig til nye og innovative måter å bruke multimedia på. Virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) er to eksempler på teknologier som bygger bro mellom den fysiske og digitale verden. VR lar oss oppleve virtuelle miljøer som om vi var fysisk til stede, mens AR legger digitale elementer til den virkelige verden. Disse teknologiene åpner opp for helt nye kommunikasjonsmuligheter blant annet innen underholdning, utdanning, trening og medisin.

Tekstinnhold

Optimalisere tekstinnhold

Utforske temaer

For å lage innhold med et budskap som oppfattes og når frem til en spesifikk målgruppe, må du vite litt om hvem de er og hva de er opptatt av. Du må finne ut litt om deres personlighet, hvilket språk de bruker, hva de søker etter på nettet, hvilke plattformer de bruker og når på døgnet de er der. Og hvilke problemer de har som du eller din merkevare kan løse. Dette innebærer å utforske og sette deg inn varierte temaer.

Tekstskriving

Foruten å vite hva du skal formidle til hvem, må du også vite hvilken kontekst teksten skal stå i. Lengden på teksten avhenger blant annet av om du skal lage et innlegg til et nettsted eller sosiale medier. Skrivestil og «tone of voice» vil variere avhengig av hvem du henvender deg til. Og om du skal lage en produktomtale, skrive en annonsetekst, lage et nyhetsbrev eller skrive mikrotekster til et nettsted.

Nyttige verktøy

Det finnes mange nyttige nettsteder og verktøy hvor tekstforfattere kan sjekke grammatikk og klarspråk. Og med et enkelt søk i et oppslagsverk, undersøke hvordan et ord staves eller finne et synonym. Mange velger dessuten å bruke AI-verktøy som sparringpartner eller skriveassistent for å effektivisere tekstskrivingen.

Synlig på nett

Selv om teksten primært skal optimaliseres for den bestemte målgruppen du ønsker å nå, kan det være lurt å optimalisere den for søkemotorene også. Slik at de du ønsker å nå faktisk finner tekstinnholdet ditt når de søker på nettet. Det betyr blant annet å inkludere nøkkelord og søkefraser i teksten. Samt jobbe med SEO-tittel, meta-beskrivelse, alt-tekst på bilder, lengde på setninger og avsnitt, klart språk, aktiv vs passiv form mm.

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å få innhold indeksert av søkemotorene slik at det blir synlig i søk. Jo høyere opp i søkeresultatet (SERP) det kommer, jo flere vil se innholdet. Søkemotorenes algoritmer bruker mange parametre for å vurdere hvilket innhold som er mest relevant, nyttig og brukervennlig i forhold til det spesifikke søket. Hvilken score ditt innhold får på de ulike parametrene, avgjør om det kommer på de første eller siste sidene i søkeresultatet.

Audiovisuelt innhold omfatter alle typer innhold som kommuniserer gjennom både lyd og bilde. Fra et filmklipp på sosiale medier til en kompleks animasjonsfilm eller et interaktivt spill.

Audiovisuelt innhold

.

innhold ikoner SQ visuell innholdsprodusent

Bildefangst og -behandling

Bildefangst er selve grunnlaget for mye audiovisuelt innhold. Det handler om å fange inn bilder fra den virkelige verden eller å generere dem digitalt. Etter at bildene er fanget, kan de bearbeides for å forbedre kvalitet, endre utseende eller skape spesielle effekter. Eksempler på teknikker innen bildefangst og -behandling inkluderer fotografi, videoopptak, skanning og digital bildebehandling.

Datagenererte bilder og effekter

Datagenererte bilder og effekter, ofte forkortet til CGI, er bilder og visuelle elementer som er skapt helt eller delvis ved hjelp av et dataprogram. Dette kan være alt fra enkle 2D-illustrasjoner til komplekse 3D-modeller og animasjoner. CGI brukes blant annet i film, reklame, spill og virtuelle verdener.

Animasjon

Ved å vise en serie av stillbilder i rask rekkefølge, kan du skape en illusjon av bevegelse. Du kan velge blant mange ulike teknikker for å lage animasjoner – både tradisjonelle og digitale. Eksempler inkluderer 2D-animasjon, 3D-animasjon, stop-motion og motion graphics.

Lyd

Lyd er en viktig del av de fleste audiovisuelle produksjoner. Og bidrar til å skape atmosfære, understreke handling og vekke følelser hos publikum. Lydproduksjon omfatter alt fra opptak av lyd i studio eller på lokasjon til redigering, miksing og mastring av lydspor.

Interaktivt media

Interaktivt media er innhold som tillater brukeren å påvirke opplevelsen i sanntid. Og er en toveiskommunikasjon mellom bruker og innhold. Eksempler på interaktivt media inkluderer spill, virtuelle og utvidede virkelighetsopplevelser, interaktive nettsider og apper.

Sammensetning og produksjon

Sammensetning og produksjon er den siste fasen i en audiovisuell produksjonsprosess. Her settes alle de ulike elementene sammen til en ferdig presentasjon, lydbok, video eller annen type audiovisuelt innhold. Dette inkluderer blant annet klipp, redigering, fargekorrigering, lydmiksing, optimalisering og distribusjon.

Med kontinuerlig påfyll av nytt innhold som inspirerer eller løser en målgruppes problem, ønsker virksomheter å tiltrekke, engasjere og bygge varige relasjoner.

Innlegg med fokus på: INNHOLD

  • KL featured 1200x630 blog 2

    Hvordan gjøre skjermopptak

    Når du skal vise hvordan en oppgave kan løses, er det nyttig å vise hva du gjør samtidig som du forklarer. Da er det praktisk…

    Les mer…

  • KL featured 1200x630 blog 2

    Innhold spiller hovedrollen i en digital verden

    I den digitale verden spiller innhold som tekst, bilde, lyd eller video en avgjørende rolle for å skape interaksjon og bygge relasjoner med ulike brukergrupper.…

    Les mer…

  • WP 1200x630 self employed 1

    Egenansatt #3 innhold

    Denne setningen består av totalt 47 karakterer og 10 ord. Med hele denne setningen er antall karakterer 83 og 21 ord. Lor em ipsum dolor…

    Les mer…

  • Innhold #3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Amet facilisis magna etiam tempor orci.…

    Les mer…

  • Innhold #2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Amet facilisis magna etiam tempor orci.…

    Les mer…

  • WP 1200x630 self employed 1

    To be self-employed innhold

    After more than 30 years as an employee, I chose to become self-employed focusing on digital content and digital expertise. If I could go back…

    Les mer…