Webdesign

Webdesign – funksjonalitet og design

Publisert:

Tiltalende og brukervennlige nettsider

Webdesign handler om mer enn bare å få nettsiden din til å se fin ut. Det handler om å skape en positiv brukeropplevelse gjennom et funksjonelt sideoppsett og en sterk visuell identitet.

Godt førsteinntrykk

Besøkende danner seg et førsteinntrykk av nettstedet ditt i løpet av sekunder – basert på utseende og funksjonalitet. Et godt førsteinntrykk øker sjansen for at de blir værende fremfor å klikke seg videre.

Utstillingsvindu på nett

Tenk på nettsiden din som et utstillingsvindu på nett for virksomheten din. Webdesign handler om hvordan du kan organisere og designe dette utstillingsvinduet på en måte som tiltrekker nettpublikum, presenterer produktene eller idéene dine på en attraktiv måte og oppfordrer besøkende til å utforske videre.

  • Visuell identitet er det som gjør nettsiden din unik og bygger opp om merkevaren din. Det handler om farger, fonter og bilder som sammen skaper en helhetlig følelse.
  • Sideoppsett og navigasjon handler om hvordan informasjonen på nettsiden er organisert. Det skal være enkelt for besøkende å finne det de leter etter.
  • Design og funksjonalitet handler om hvordan nettsiden ser ut og hvordan den fungerer. Et godt design gjør det ikke bare fint å se på, men også enkelt å bruke.

Som å bygge et hus

Webdesign kan sammenlignes med å bygge et hus. Husets farger, møbler og interiør tilsvarer nettsidens visuelle identitet – som farger, knapper og innholdsblokker. Plantegningen avgjør romfordelingen i et hus, mens sideoppsettet strukturerer innholdet på en nettside. Navigasjon fungerer som døråpninger og ganger, som leder besøkende fra rom til rom – eller fra side til side på nettstedet.

Brukervennlig

Det er ikke nok at personer finner frem til nettstedet ditt. De må også oppleve nettstedet som tillitvekkende med et tiltalende og profesjonelt design. Med sider som laster raskt, og har sikkerhetssertifikat på plass så det oppleves trygt å være på besøk.

Nyttig innhold

For deg som nettstedeier er det ønskelig at de besøkende tilbringer mest mulig tid på nettstedet, samhandler med innholdet ditt og kommer tilbake. Det betyr jevnlig påfyll av innhold din målgruppe opplever som nyttig. Enten det dreier seg om å løse et problem, inspirere, underholde eller undervise.

Forstå brukerbehov

innhold ikoner SQ brukerhandling

For å lage innhold som virkelig engasjerer og utløser en brukerhandling, må du forstå målgruppen din. Hvem er de? Hva er deres behov, ønsker og utfordringer? Ved å samle inn data om brukerne dine, kan du skreddersy innholdet ditt for å møte deres spesifikke behov. Slik at du kan lage relevant og engasjerende innhold.

Brukerdata

Nedenfor finner du noen metoder for innsamling av brukerdata for et nettsted:

  • Identifiser målgruppen: Lag deg en profil av din ideelle kunde – såkalt personas. Hva er deres demografi, interesser og utfordringer?
  • Brukerundersøkelser: Bruk spørreundersøkelser, intervjuer eller fokusgrupper for å få direkte tilbakemeldinger fra brukerne dine. Verktøy som SurveyMonkey, GoogleForms og FluentForms kan være til stor hjelp.
  • A/B-test: Test ulike versjoner av nettsiden din for å se hvilken som fungerer best. For eksempel kan du teste to forskjellige overskrifter eller to forskjellige knapper for å se hvilken som gir best konverteringsrate.

Analyseverktøy

For å forstå hvordan besøkende bruker nettstedet ditt, er det viktig å analysere brukerdata. Verktøy som Google Search Console og Bing Webmaster Tools gir deg innsikt i hvor trafikken kommer fra, hvilke søkeord som brukes for å finne nettstedet ditt og hvilke sider som er mest populære. Verktøy som Google Analytics og Matomo gir deg enda mer detaljert informasjon om brukeratferden på nettstedet ditt som hvor lenge besøkende blir på nettsiden, hvilke sider de besøker, og hvor de forlater nettstedet.

Stikkord: